lørdag 19. januar 2013

Vinterlys og stjernehimmel

I går ble det en tur hjem til bygden jeg kommer fra. Jeg vet om flere steder på strekningen med utrolig fin utsikt, og dermed fine fotomuligheter. Planen var ikke de helt store fotostoppene, men ihvertfall få stoppet et sted å tatt noen flere nattbilder på vei hjem igjen. Lyset var også så fint i rundt fire tiden at det ble et lite stopp på vei innover også. Det var en kjempefin vinterhimmel med flott overgang fra lilla, nede i horisonten, til kald blå himmel. Dette var slett ikke lett å få festet til film. Brente fort ut fargene, og jeg fant heller ikke noen innstilling jeg syns viste himmelen slik jeg opplevde den.

Det ble en liten stopp for noen nattbilder på vei hjem igjen på kvelden. Jeg føler jeg begynner å få litt mer tak på dette nå, men har fortsatt lang igjen! Slet litt med gode komposisjoner, siden det var vanskelig å se godt gjennom søkeren. På bildet av fjellet her kunne jeg tenkt meg å hatt enda litt mer vidvinkel, for jeg kunne godt tenkt meg å fått med enda litt mer himmel oppe.

f/9, 1/100sek, ISO 1600

f/9, 1/60sek, ISO 1600

f/4, 15sek, ISO 1600

f/4, 15sek, ISO 2000

f/4, 15sek, ISO 2000

6 kommentarer:

  1. Nattfotografering er ingen lett jobb. Synes du har fått flere gode bilder her. Jeg strever med å finne den beste tiden for ikke å få stjernene som streker på himmelen. Men det er vel bare å prøve, prøve igjen.
    Ønsker deg en fin fotohelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Etter hva jeg har lest bør man holde seg under 4 sekunders lukketid hvis man skal ha helt runde stjerner. Man kan likevel bruke lukketider opp mot 15 sekunder uten stjernene "streker" for så mye at det synes veldig.

      Slett
  2. Hei Øystein
    Synes du har lykkes med stjernebildene.Vakkre å betrakte!!!!
    Kai Edvard

    SvarSlett
  3. Flotte og skarpe kveldsbilder med en utrolig klar stjernehimmel!

    Ja den som var der:)) Vakkert å se:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Ja, var en fin kveld dette:)

      Slett