søndag 13. januar 2013

Nytt forsøk på nattfoto

Lenge siden jeg har postet noe her nå. Det skyldes helt enkelt at det har blitt tatt veldig lite bilder i det siste.

I kveld var det en veldig spesiell måne her. Fotolysten tok meg igjen, og jeg måtte bare prøve å forevige den. Å ta bilde av månen er noe jeg har lite erfaring med, sammen med nattfoto generelt, så det ble egentlig litt famling i "blinde" med innstillingene. Jeg vet at månen reflekterer svært mye mer lys enn man tror, og dette fikk jeg virkelig sett i praksis i dag, for jeg brente den den ut på alle bilder. Jeg fikk heller ikke stått på et sted som var mørkt nok til at jeg unngikk forstyrrende lys fra gatelykter. Det endte derfor med at jeg i stedet for å prøve å fange månene slik den var, gikk for å ta nattlige landskapsbilder som heller utnyttet det "forstyrrende" lyset fra gatelyktene. Hvis noen har tips i forhold til nattfoto eller vet om gode artikler på nett så er jeg takknemlig om dere legger inn en kommentar her.

f/5,6, 8sek, ISO 3200

f/5,6, 15sek, ISO 1600

8 kommentarer:

  1. Hei Øystein..takk for kommentar..
    Synes du har lyktes godt her med nattbildene, stjernene kom fint fram.
    Dette er noe jeg må prøve mere av ser jeg. .)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, nattbilder er utrolig spennende. Å det er jo rette tiden for det nå når det er klårt vær. Kaldt er det ihvertfall:) Lykke til med nattbilder da!

      Slett
  2. Hei Øystein
    Synes du har lykkes,særlig med det siste som var et artig bilde med månen i vannet.
    Mvh. Kai Edvard

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. På det siste bildet ser man ikke mye til månen. Det ligger en blåse i sjøen som ble litt utbrent på farger. Sjøen ble også veldig orange pga et gatelys som stod rett bak meg. Effekten ble jo litt spesiell.

      Slett
  3. Ja det er ikke så lett med nattfotografering. Det siste bildet ble flott synes jeg. Fant en link som kan være til hjelp:http://www.scoolo.com/fototips/fyrverkeri.html
    Litt om nattfoto. Håper dette kan gi noen tips.
    Ønsker deg en fin uke med fotografering.
    Fra Hilda

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for linken:) Gode basistips dette.

      Slett

  4. Wow!! Really great! That starry but your reflection. This really super.
    Compliment.

    Regards, Helma

    SvarSlett