onsdag 23. januar 2013

Månen i S/H

Har en stund tenkt på at jeg burde prøve meg litt mer på sort-hvitt fotografering. Jeg er veldig glad i s/h bilder, men har prøvd særdeles lite på dette selv. Disse to bildene var nok mer et resultat av at de var litt kjedelige i fargene, så derfor prøvde jeg en konvertering til s/h. Jeg regner med det blir mye bedre resultat om man går andre veien å ser etter motiver som kan egne seg i s/h først, i stedet for å bruke det som en løsning på et ellers kjedelig bilde. Skjønner at dette med å "se" gode s/h motiver er en treningssak, så her er det vel bare å øve seg.

Noen som vet om noen gode plug-in`s til Lightroom for s/h konvertering?



10 kommentarer:

  1. Hei!

    Virkelig flotte nattfoto i innlegget under her! Svart/hvitt foto fascinerer meg også, men det er ukjent terreng...

    Er med i en fotoklubb hvor flere bruker Lightroom. Noen av dem snakker varmt om denne: http://www.brighthub.com/multimedia/photography/reviews/55082.aspx

    Håper det kan være til hjelp!

    Hilsen Irén

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar og takk for tipset! Skal se nærmere på den der.

      Slett
  2. Tusen hjertelig takk for trivelig kommentar i bloggen min, slikt varmer Øystein. Og jammen har vi da blogging og fotofeber begge to, en skikkelig givende hobby :-)

    Sort/ hvitt har jeg liten erfaring med jeg også, men det er utrolig vakkert når en lykkes med det rette motivet og tonene i bildet. Likte veldig ditt siste her da!

    Ellers så er jeg ofte innom en lightroom gruppe på Facebook, så masse tips triks og diverse der en kan dra nytte av. Gruppa er drevet av Arnod Hoddevik som har skrevet læreboka, men ikke sikkert du er på face du...

    Fin kveld videre til deg, nå skal jeg gjøre meg litt kjent her hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar! Ja, foto er en utrolig flott hobby, som gir mange fine øyeblikk og god avkobling fra hverdagens mas:)

      Ja, tenkte ikke på at jeg kunne sjekke om det var noen grupper på FB. Godt tips, så skal sjekke litt der også.

      Slett
  3. Especially the second picture I find very beautiful!

    SvarSlett
  4. Hei Øystein
    Spennende med månebilder i S/H.
    Kai Edvard

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, har alltid hatt sansen for det, men er helt fersk på s/h, så har nok mye å gå på her.

      Slett
  5. S/h funker svært bra på mange typer motiver, så også på månebilder, men ville kanskje dratt litt hardere i spakene i "levels" så det svarte ble svartere og det hvite hvitere for å få mer trøkk i bildet! Jeg er nemlig stor fan av S/H bilder med trøkk i og ikke for mye gråtoner :-)
    Uansett, det er bare å prøve seg fram så finner du din eget favorittuttrykk i s/h!
    Rune

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding. Jeg må nok bare prøve meg litt fra på hva som funker, å så får jeg "surfe" litt rundt å se mer aktivt på andre s/h bilder for å se hvordan andre gjør det.

      Slett