lørdag 24. november 2012

Lørdagstur til Bud

I dag kom endelig solen fram igjen etter et par uker med grått og trist novembervær. Det var en gylden mulighet til å få begynt å lære seg/teste det nye kameraet. Turen gikk ut mot kysten og til Bud. Utrolig flott der ute, ihvertfall mot kvelden når solen holder på å gå ned. Jeg ser at jeg har en lang vei å gå for å lære meg funksjonene på kameraet, så det var ikke alle bildene som traff helt godt, men under er et utvalg av de som ikke ble så verst. Jeg må også bare kjapt få skryte av søkeren til Nikon D600. Den er fantastisk klar og stor å se gjennom, og med 100 % dekning blir det lett å komponere bildene. ISO følsomheten virker også helt fantastisk på dette kameraet. Bildene under er alle tatt med en lånt 28mm f/2.8.









11 kommentarer:

  1. Nydelige bilder fra flotte Bud! Skjønner det måtte være flott å være der i dette nydelige været, og det har du fått frem i bildene dine:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det var en veldig fin tur ut dit i flott høstvær.

      Slett
  2. Hei Øystein
    Glemte å gratulere deg med nytt kamera,men det gjør jeg nå. Gratulerer med nytt kamera og fantastisk flotte landskap bilder.
    Kai Edvard

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for det! Gleder meg virkelig til å bli kjent med det nye kameraet.

      Slett
  3. Det er i alle fall allerede vakre nytt kamera som du liker. Vakre bilder også. Hva er meningen med at stein i bilde 5? Bildene under himmelen og solnedganger er virkelig fantastisk. Du får Google+.
    Vakker serie :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det. Her er hva jeg fant om bautaen: "I 1533 ble det avholdt et riksmøte i Bud, hvor erkebiskop Olav Engelbrektsson ledet møtet som fant sted der Ergan kystfort ligger i dag. En bautastein er satt opp for å minne denne begivenheten."

      Slett
    2. Jeg forstår nå :-) Takk for din forklaring på teksten.
      Hilsen, Helma

      Slett
  4. Flotte bilder, og gratulerer med nytt kamera :) Og takk for besøket hos meg! Kommer innom igjen, jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar :)

      Slett
  5. Grattis med nytt kamerahus...alltid moro! Nr 4 er den jeg stoppet opp ved i denne serien, topp teknisk, fin komp og fin stemning og ro over bildet :-) Ellers ville jeg nok generelt sett lagt horisonten litt lenger opp i de liggende bildeutsnittene istedenfor å ha komponert horisontlinja tilnærmet midt på, da vil du få bedre dybde og kystbygda vil få hovedfokus. Eller hvis du vil ha himmelen som hovedmotiv så komponerer du tilsvarene motsatt :-)
    Rune

    SvarSlett
  6. Takk for det! Ja du har helt rett i at horisonten ble veldig kjedelig på de fleste bildene. Jeg gikk i fellen med å ville ha med både himmel og land, å endte opp med dårligere komposisjoner av hele greia.

    SvarSlett