søndag 5. august 2012

Småkrypjakt

I dag ble det litt lek med makroriggen igjen, som består av en reversert 50mm f1.8 med mellomringer. Planen i dag var å gå på jakt etter småkryp og insekter. Dette er virkelig en utfordring med denne riggen, siden jeg må veldig nærme og siden fokusflaten blir så smal. Jeg forsøkte å fjerne noen av mellomringen og dette gjorde det litt enklere i forhold til fokusflaten, men det er uansett vanskelig å få gode bilder. Jeg har fortsatt ikke funnet helt ut av hvordan jeg skal få best mulig lys/farger ut av riggen heller, men prøver meg fram med forskjellige lukketider og regulering av ISO. Det sitter greit på noen bilder, men her må jeg nok teste litt mer. Bildene under er lettere redigert i forhold til lys og kontrast. Jeg har mye å gå på i bildene både på komposisjon og det mer tekniske, men syns det kan være greit å legge ut noen bilder likevel. Ofte fint å finne etter hvert for å kunne se utvikling.



Stankelbein fant jeg ut var fine å øve på, siden disse ikke flyr med en gang jeg kommer nært med kameraet.


Jeg aner ikke hva slags krabat dette er, men han satt ihvertfall i ro lenge nok til at jeg fikk tatt noen bilder av han.


Dette bildet var igrunn meste flaks. Tok bilde av blomsten, men oppdaget etterpå at det var en liten flue som satt å "tittet opp på" blomsten. Syns bildet ble litt morsomt, selv om det ble til litt tilfeldig.


Her har jeg for en gangs skyld truffet godt på lys og fokus, men dessverre var det litt mange bein i veien for at det ble et godt bilde. Tok det med mest på grunn av lys og farger. Dette er det eneste bildet i serien som ikke er redigert.

2 kommentarer:

  1. Fine stankelbein! Får assosiasjoner til gamle flykropper :-) Fine toner og fin skarphet. Godt jobba!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Ja, når du sier det, så ser jeg hva du mener med den assosiasjonen:)

      Slett