torsdag 26. januar 2012

Nordlys

Jammen kom ikke nordlyset hit til Molde også en liten tur. Jeg har en stund hatt lyst til å prøve meg på fotografering av nordlys, men det er ikke hver dag man ser dette her omkring. Siden det var første gang jeg skulle prøve meg på foto av nordlys hadde jeg vel forsåvidt ikke de store forhåpningene om at det skulle bli så mange "blinkskudd". Jeg forsøkte å lese meg litt opp på diverse forum om vanlig, brukte kamerainnstillinger. Dette var heller ikke veldig oppløftende med tanke på mitt utstyr.. Normalen ser ut til å være å skyte med stor blender og høy ISO, slik at man kan holde lukkertiden lavest mulig, for å fange mønsteret i nordlyset best mulig. Siden jeg har et kamera som slett ikke tåler høy ISO var ikke dette noe valg. Her var det bare å gå for størst mulig blender og kompensere for ISO med lukketiden, å heller fokusere på å få tatt bilde av fargene i nordlyset å ikke så mye mønsteret. Turen gikk til Bolsøya og rasteplassen ved siden av broen der. Her var det mørkt og gode sjanser for å se nordlyset godt. Det ble ikke like kraftig som jeg kanskje hadde håpet, men dette er uansett ett av de fineste naturfenomenene jeg vet om!

I dag har jeg endelig rukket å sette meg ned å sett på bildene og etterbehandlet dem litt. Jeg har ikke noe profesjonelt bilderedigeringsprogram, men bruker heller Picasa. Dette fungerer stort sett greit til mitt bruk. Dessverre oppdaget jeg at dette programmet var langt fra ideelt til nattbilder. Picasa gjør ett eller annet rart med bildene slik at de framstår som overeksponerte og med mye(!) støy. Bildene under er de jeg klare å få noe ut av med lettere etterbehandling, men jeg må nok gå på jakt etter nytt bilderedigeringsprogram..

Alle bildene er tatt med f/3,5, 30sek og 200ISO







6 kommentarer:

  1. Synes du fikk flotte nordlysbilder!! Bra jobbet.

    SvarSlett
  2. Ikke helt fornøyd selv. Når kameraet ikke tåler høy iso må jeg kompensere med veldig lange lukkertider, å da blir bildene litt uskarpe. Får heller ikke fanget formene i nordlyset godt med så lang lukketid. Men takk! :)

    SvarSlett
  3. Dette er skarpt nok. En lekker bildeserie av nordlyset. Bravo!

    SvarSlett
  4. Så fine!! Det nestnederste var heil herlig! Photoscape er eit anna gratisprogram som eg brukte tidlegare. Ellers er GIMP også bra seies det! Herlig blogg! Her kjem eg tilbake!!! :-)

    SvarSlett
  5. Takk for tipsene og hyggelig kommentar. Jeg tok steget litt lengre og gikk for Lightroom. Like greit å få skikkelig programvare med en gang.

    SvarSlett