lørdag 5. november 2011

Øvingstur

Jeg prøver for tiden å ta steget til å ta mer og mer bilder med manuelle innstillinger på kameraet. Mest bare for å få en bedre forstålese av hvordan blender, lukketid og ISO fungerer mot hverandre for å ta kreative bilder. Siden jeg bare akkurat har startet med dette blir nok ikke bildene helt bra, men syns det kunne gått verre for å være første gang. Av det som kommer her er det to bilder der jeg lekte meg litt med lang lukketid og to bilder der jeg forsåvidt bare ville få frem de fine fargene man kan finne nå om høsten. Til slutt traff jeg jammen på Nøtteliten også. Når jeg skulle ta bilde av han knotet jeg veldig med innstillingene. Han beveget seg mye og var vanskelig å få skikkelig i fokus. Treet han løp rundt i var i tillegg veldig tett, så det var alltid en grein i veien. I tillegg til dette lå treet i skygge mot en veldig lys himmel, så det ble bare ett ok bilde av ca 50. Bildene er lett etterbehandlet og beskåret. Nøtteliten ble omgjort til sepia, da fargene på bildet var dårlige.

 Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/8, 1/6sek, 200 ISO )


  Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/22, 4sek, 200 ISO )


  Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/5,6, 1/25sek, 200 ISO )


  Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/5,6, 1/25sek, 200 ISO )


 Nikon 55-200  f/4-5,6 ( f/5,6, 1/160sek, 800 ISO )

4 kommentarer:

  1. Nydelige bilder. Bare prøve ut kameraet det er artig når en begynner å forstå ting. Likte godt bilde nr. 3 nydelig! Ja ekornet er ikke så lett å få på bildebrikken. Men jeg synes bildet ble bra jeg! Ha en god og kreativ uke til deg.

    SvarSlett
  2. Takk! Ja, moro å se hvordan man kan bruke manuelle innstillinger kreativt:-)

    Ha en fin uke du også!

    SvarSlett
  3. Ja, disse små krabatene er både fine og morsomme:) Å vanskelige å fotografere!

    SvarSlett