tirsdag 8. november 2011

Lek med lukketid

I dag var det en fantastisk flott solnedgang her i Molde. Jeg tenkte jeg skulle benytte anledningen til å eksperimenter litt med lukketid og vann. Håpet var å få til en skikkelig sløreffekt på vannet, men dette var ikke bare lett. Jeg syns det var utrolig vanskelig å finne en eksponering som ikke brente ut himmelen, men samtidig var lys nok til at jeg fikk med forgrunn. I tillegg fikk jeg ikke helt de lange lukketidene som jeg ønsket. Tar gjerne i mot tips om dette! Her er ihvertfall et par av bildene som kom ut av forsøket.

 Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/22, 1/3sek, 200 ISO )


  Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/22, 0,8sek, 200 ISO )


   Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/22, 0,8sek, 200 ISO )


  Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/22, 0,8sek, 200 ISO )

5 kommentarer:

  1. Nydelige bilder Øystein! Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg :o)

    SvarSlett
  2. Halvtonet gråfilter hadde vel gjort kvelden lettere.

    SvarSlett
  3. Takk skal du ha Torunn:)

    Har vurdert gråfilter ja. Brukte polariseringsfilter for å få ned lukketiden litt, men ble ikke helt nok.

    SvarSlett
  4. http://www.stian-bjerkeset.no/galleri_natur/index.html

    Se på Molo bildene og videre nedover, de er så vidt meg forklart, tatt med en sammensetning av gråfilter, halvtone osv.

    SvarSlett
  5. Kikket litt rundt på nett i går, å ser ut som gradert gråfilter hadde vært tingen. Så litt på filtersystemet til Cokin, men får vurdere litt.

    SvarSlett