søndag 13. november 2011

En mosegrodd sten

Selv om det var gråvær i dag så måtte jeg ut å lufte meg selv og kameraet en liten tur. Det angrer jeg ikke på. Jeg kom over en stor sten som var dekket av en eller annen form for knalloransj lav/mose. Det vokste også vanlig mose på den og dette gav en utrolig flott fargekontrast. Skulle nok hatt en skikkelig makrolinse (som står på ønskelisten), men ble da noen ok nærbilder selv uten. Alle nærbildene her er tatt håndholdt, så de er nok ikke riktig så skarpe som de burde være. Jeg prøvde å lene meg godt mot stenen for støtte, men på 1/20 sek blir det vanskelig å ta knivskarpe bilder likevel. Jeg føler også at jeg begynner å få litt mer taket på å stille inn eksponering manuelt nå. Slengte også med et bilde på slutten der jeg tester lang lukketid på rennende vann.

 Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/5,6, 1/20sek, 200 ISO )


  Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/5,6, 1/20sek, 200 ISO )


  Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/5,6, 1/20sek, 200 ISO )


  Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/5,6, 1/20sek, 200 ISO )


  Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/5,6, 1/15sek, 200 ISO )


 Nikon 18-105 f/3,5-5,6 ( f/22, 3sek, 200 ISO )

12 kommentarer:

  1. Synes bildene ble flotte. Likte godt det siste bildet. Ha en fin uke til deg.

    SvarSlett
  2. nederste bilde va vildt fint!!

    SvarSlett
  3. I know that last place. It's Hawaii.

    SvarSlett
  4. Takk skal dere ha:)

    Indeed it is! Skal være mulig å få noen fine bilder der oppe, om lyset er litt bedre.

    SvarSlett
  5. Hei Øystein :)) Tusen takk for hyggelige kommentarer hos meg, det setter jeg stor pris på. Det siste bildet ditt med rennende vann var jo helt supert!! Virkelig flott. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  6. Takk skal du ha Torunn:)
    Ha en fin dag du også!

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder og spes. detaljer av mosen. Liker fokusen, lyset.

    SvarSlett
  8. Takk skal du ha. Var like før det begynte å regne når jeg tok bildene og lyset var veldig jevnt og fint.

    SvarSlett
  9. Flotte bilder. Har krype på bakken noen ganger i moseskogen. Makro er jo veldig morsomt. Det ble en helt annen opplevelse å ta makrobilder da jeg fikk mitt makro-objektiv i fjor. Annbefales!
    Takk for kommentaren på min blogg

    SvarSlett
  10. Takk! Kunne virkelig tenkt meg makroobjektiv ja, men nytt hus står øverst på ønskelisten akkurat nå.

    SvarSlett
  11. Det siste bildet var helt topp! Fin lukkertid, farger og komponert!

    Mvh
    Leiv Arne Åkset

    SvarSlett
  12. Tusen takk! Utrolig fint oppe ved denne fossen.

    SvarSlett