mandag 19. september 2011

Leirdueskyting

Siden jeg ikke har rukket å sett noe særlig mer på bildene fra Hellas kommer det noen bilder tatt tidligere i sommer. Jeg var å skjøt leirduer sammen med to kompiser en ettermiddag i juli. Dette var en god mulighet til å få prøvd seg litt på sportsfotografering, om man kan kalle det det. Jeg fikk ihvertfall testet seriebildemodus på kameraet. Det var relativt gode lysforhold, men måtte bruke en ganske stor blenderåpning likevel for å få rask nok lukketid. Slik går det når man har et kamera som ikke tåler ISO over 200.. Det var også en utfordring å fokusere rett, men det ble noen ok bilder. Det var ihvertfall lærerikt å prøve dette.

Nikon 18-105 f/3,5-5,6 (18mm, f/4,5, 1/400sek, 200 ISO)

En ting jeg også fant vanskelig, som jeg egentlig ikke så før i ettertid, var at det var vanskelig å finne gode bilder der også leirduen var synlig. Den har en tendens til å "gjemme" seg litt mot bakgrunnen.

Nikon 18-105 f/3,5-5,6 (18mm, f/4,5, 1/320sek, 200 ISO)

Liknende bilde som over, men med mer forgrunn.

Nikon 18-105 f/3,5-5,6 (45mm, f/4,8, 1/500sek, 640 ISO)

Dette bildet er jeg vel kanskje det jeg er mest fornøyd med. Røyken gir bildet liv og man kan se leirduen greit.

Selv om det ikke ble noen kjempebra bilder, så var det moro å prøve seg på denne typen foto.

2 kommentarer:

  1. Det ha kanskje vore greiare å få med dua om du fekk den i silhuett. Uansett kurante bilder. Dei to siste fungerar bra. Det midterste fanger stemninga godt.

    SvarSlett
  2. Ja, det hadde det sikkert, men hadde en utfordring med at himmelen ble utbrent, så jeg valgte å ha med minst mulig av den.

    SvarSlett