torsdag 15. september 2011

Hellas 2011 - Del 1

Da var sommeren forbi og vi går inn i en fin tid for foto. Både lys og farger nå på høsten er helt topp for fotografering. Håper bare det blir en fin høst, slik at alle disse fine fargene får komme fram. Men før det kommer høstbilder her tenkte jeg at jeg skulle legge inn noen innlegg fra årets ferie. I år gikk turen til Hellas, og Rhodos. Kameraet måtte selvsagt være med! Før denne turen hadde jeg også gått til innkjøp av nytt glass. Med i kameravesken var en Nikkor AF-S  DX 18-105mm f/3,5-5,6G ED VR (langt nok navn ihvertfall..) Polariseringsfilter måtte også handles inn, siden man skulle fotografere i skarpt sollys. Jeg gledet meg veldig til å teste linsen, og den skuffet ikke, selv om det ikke er noen dyr sak. Legger likevel merke til at den vrenger bildet en del i hjørnene ved full zoom. Utstyret ble ganske godt brukt og jeg hadde med meg ca 750 bilder med hjem igjen. Her skulle det vel i snitt være rundt 75 brukbare bilder, men vi får se hva som dukker opp når jeg får gått gjennom alle skikkelig. Her kommer først noen bilder tatt på hotellet vi bodde på, så vil jeg komme med flere bilder etter hvert.

Nikon 18-105 f/3,5-5,6 (105mm, f/6,3, 1/640sek, 200 ISO)


Dette bildet er tatt første kvelden, fra verandaen på hotellrommet. De par dagene hadde vi fin utsikt til solnedgangen mellom et annet hotellbygg og en ås. Det var helt fantastiske farger når solen traff vannflaten.


Nikon 18-105 f/3,5-5,6 (18mm, f/3,5, 1/10sek, 400 ISO)


Her kan man se deler av bassengområdet, slik det ser ut etter at solen har gått ned. Her syns jeg motivet er fint, med spennende lyssetting. Dessverre er ikke kameraet mitt veldig glad i dårlige lysforhold, så bildet er ikke veldig teknisk godt. Måtte også ta "håndholdt" med 1/10sek lukketid. Selv om jeg prøvde å støtte kameraet godt mot rekkverket ble det ikke så veldig skarpt.


Nikon 18-105 f/3,5-5,6 (18mm, f/4,5, 1/200sek, 200 ISO)


Hotellområdet var veldig frodig. Overalt kunne man finne fargerike krukker i ulike utforminger. Det var mange fine, fargerike motiver å finne inne på hotellområdet.



Nikon 18-105 f/3,5-5,6 (22mm, f/6,3, 1/30sek, 200 ISO)

Disse flotte krukkene stod nede ved den lokale butikken, som forsåvidt lå på hotellområdet. Her har jeg croppen en god del for å få en panorama-følelse over bildet. Bildet kunne vært litt skarpere, men ikke så aller verst fornøyd siden det er tatt håndholdt på 1/30sek.  Syns kontrasten mellom de skarpe fargene på krukken og murveggen er fin. Den grønne grenen gjør seg også for at ikke bildet skal bli for flatt, selv om det kanskje kunne vært noe mer forgrunn.



Nikon 18-105 f/3,5-5,6 (22mm, f/7,1, 1/80sek, 200 ISO)

Disse flotte "rosene" fant jeg ved en av dørene ut til bassengområdet fra resepsjonen.



Nikon 18-105 f/3,5-5,6 (40mm, f/5, 1/160sek, 200 ISO)

En annen ting jeg la merke til på hotellområdet var at det svært mange steder var lagt inn 2-3 fliser i veggene med motiver eller fargerike mønstre. Mange utrolig flotte og morsomme detaljer å finne overalt. Måtte selvsagt få bilder av noen av disse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar